Guilliam is niet meer weg te denken als lid van Studentenvereniging Maximus. Momenteel studeert hij Technische Informatica aan Avans hogeschool in Breda. Hij is hieraan begonnen omdat hij vroeg al een passie had voor techniek en computers.

“Ik vond het als kind fascinerend hoe computers sneller en beter taken kunnen verrichten dan mensen en dat terwijl het gewoon wat metaal en plastic was.” – Guilliam Lutz

Met zijn proactieve houding moest en wilde hij dit beter begrijpen. Ook vond het hij het toen al fantastisch om dingen uit elkaar te schroeven om te kijken hoe het werkte. Op de HAVO heeft hij een technisch traject gekozen waardoor zijn interesse alleen maar groeide en na wat speuren voor een vervolgopleiding kwam hij bij zijn huidige studie uit. Een hele dag achter de computer zitten zag hij niet zitten vandaar zijn keuze voor Technische Informatica omdat dit toch wat meer hands-on is.

In zijn studie leren studenten het aansturen en begrijpen van programma’s en software in machines. Denk hierbij aan de firmware die de motoren van een robot aansturen of hoe je een ultrasoon sensor aanstuurt en uitleest. Guilliams studie is heel breed waardoor hij ruime keuze heeft voor vervolgstappen.

“Binnen de studie krijgen wij diepliggende code, zoals firmware geschreven in C tot aan het schrijven van een grafische applicatie die de data van een weerstation weergeeft. Naast code krijgen wij ook les in het modelleren van software en wat de software-engineeringscyclus inhoud.

Momenteel loopt deze softwarebaas stage en weet nog niet zeker hoe hij zijn toekomst ziet. Hij twijfelt om door te studeren. Misschien een master aan de TU in Delft of Eindhoven in de richting van embedded software ontwikkeling of robotica. Al staat er een stip op de horizon en dat is om eerst bij een bedrijf te werken als embedded software engineer voor een aantal jaar. Bevalt dit dan wilt hij zich meer in een studerende rol bevinden in een software-engineering team bijvoorbeeld. Ambitieus en gedreven als hij is sluit hij een eigen bedrijf zeker niet uit!

Om op de hoogte te blijven over hoe zijn netwerk zich professioneel ontwikkeld en zijn eigen netwerk uit te breiden gebruikt Guilliam LinkedIn regelmatig. Hij is hier al in de eerste weken van zijn HBO studie mee begonnen en merkt door het actief gebruiken van LinkedIn dat zijn netwerk al sterk gegroeid is. Dit doet Guilliam door interessante bedrijven in zijn werkveld te volgen en ze af en toe te benaderen.

Door Maximus heeft Guilliam voornamelijk een sociaal netwerk opgebouwd. Door de veelzijdigheid van de leden van Studentenvereniging Maximus merkt hij wel dat er niet veel leden van zijn studie richting aanwezig zijn, maar desalniettemin vindt hij de sociale basis hartstikke fijn. Ook heeft hij zich al een jaar ingezet voor de netwerk commissie binnen Maximus. Afgelopen jaar heeft Guilliam samen met de activiteitencommissie, ondanks de coronarestricties, toffe evenementen neergezet. En ook dit jaar mag hij zich weer voegen bij de activiteitencommissie van Studentenvereniging Maximus.

In contact komen met Guilliam Lutz, Studentenvereniging Maximus of haar netwerk commissie? Stuur gerust een mailtje naar netwerk@svmaximus.nl !