Studenten aan de Zwolseplaats in Deventer hebben het afgelopen halfjaar de meeste energie bespaard en hiermee de Student Energy Race gewonnen. 150 studenten uit zeven grote steden in Nederland hebben de afgelopen maanden gestreden voor het laagste energieverbruik. Doel van de wedstrijd is bewustwording en aandacht voor het energieverbruik. Dit jaar deed er nog geen studentenhuis mee uit Breda, misschien volgend jaar wel?

Energiebesparing
Op 19 april werd bekendgemaakt dat het studentenhuis in Deventer bijna 60% energiebesparing had gerealiseerd. Hiermee waren zij ruim de winnaar. Er is ook een prijs voor de ‘kleinste voetafdruk’ uitgereikt. Dit huis had de minste CO2 verbruikt per bewoner per vierkante meter. Deze prijs ging naar een studentenhuis aan de Lange Nieuwstraat in Utrecht.

Studentenhuizen uit Delft, Leiden, Deventer, Nijmegen, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam deden dit jaar mee aan de energiebesparingswedstrijd. Slimme meters zorgden voor het meten van het energiegedrag en dit werd ook met een app realtime bijgehouden.

Volgend jaar meer deelnemers
Dit jaar deden er studentenhuizen mee van een aantal studentenhuisvesters zoals DUWO, De Key, SSH, SSH& en Stadswonen in Rotterdam. Voor volgend jaar wordt er al gezocht naar meerdere steden en studenten om de wedstrijd nog groter te maken. Misschien wel een idee voor een aantal studentenhuizen in Breda.

De meeste studenten doen mee aan de wedstrijd om te besparen op de energiekosten en natuurlijk om een leuke prijs te winnen (grote energiezuinige televisie/koelkast). Besparen op de energiekosten kan ook met behulp van energie vergelijken. EasySwitch.nl is een online energievergelijker waarmee dit eenvoudig mogelijk is. Voor veel studenten zijn de vaste lasten een grote uitgavebron iedere maand. Besparen op gas water licht is een makkelijke manier om wat extra geld over te houden voor studenten!